Wat is het South Beach dieet?

Afvallen met Dieetplannen
South beach dieet, recepten en ervaringen  

De belofte van het South Beach dieet
Het South Beach en Atkins zijn de beroemdheden van de low-carb beweging. Hoewel ze deze eerste plaats delen, bewandelen ze allebei een ander pad om tot succesvol afvallen te komen. "De sleutel om te komen tot een snel gewichtsverlies en gezonder worden zit ‘m niet in het verwijderen van alle koolhydraten uit je voedingspatroon", zegt de cardioloog Arthur Agatston en auteur van het boek ‘The South Beach Diet’.

Het gaat erom dat je de juiste koolhydraten en vetten leert te kiezen. Zijn aanpak is een 3 stappenprogramma welke hij ontwikkelde om zijn hartpatiënten op gezonder gewicht te krijgen en hun cholesterol te verlagen. Door het accent te leggen op voedingsmiddelen met veel vezels en voedingsstoffen belooft het dieet hongergevoelens te onderdrukken, je vetverlies aan te jagen en ongewenste extra kilo’s kwijt te raken*…voor de rest van je leven.

Werkt het dieet?
Ja, het is een gezonde benadering van eetgewoonten welke het mogelijk maakt ongewenste kilo’s te verliezen. Er zijn in total 3 fasen met fase 1 welke het strengst is. Geen brood, rijst, aardappelen, pasta of fruit. In fase 2 ga je geleidelijk aan wat van deze voedingsmiddelen herintroduceren. Zodra je de 3e fase ingaat en je zit op je streefgewicht blijf je daar de rest van je leven.

Wat je wel en niet kan eten:
Dat is afhankelijk in welke fase je bent. Fase 1 is het meest strict en bevat: relatief veel protein zoals rundvlees, gevogelte, vis, eieren en kaas.

Wat vet in de vorm van olijfolie en avocado. Koolhydraten met de laagste glycemische waarden waaronder groenten zoals broccoll, tomaten, spinazie en aubergines. Wat is niet toegestaan in de 1e fase: Fruit, vruchtensappen, meelproducten, zuivelproducten en alcohol. In fase 2 komen voorzichtig weer de gezonde koolhydraten terug in je voedingspatroon: fruit, volkoren brood, volkorenpasta en zoete aardappelen.

Verwacht in deze fase dat je vetverlies langzamer plaatsvindt: rond een halve tot één hele kilo per week, in het gemiddelde*. De 3e fase gaat over het 'vasthouden' van je streefgewicht. Er is geen voedingslijst die je moet volgen. Als je in deze fase bent heb je geleerd verstandige voedselkeuzen te maken en hoe je weer terug op het pad komt als je je een periode even hebt laten gaan. Als dat soort perioden voorbij komen in je leven beveelt het plan aan naar fase 1 of 2 terug te gaan.

Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
Het South Beach dieet is bedoeld om praktisch te worden toegepast en is niet echt ingewikkeld. Er worden geen calorieën geteld of het is niet dat je vetten, koolhydraten of eiwitten in beeld moet brengen.

Beperkingen:
Het is prima om af en toe de regels te breken. Als je je toch besluit vol te eten en even een periode helemaal los gaat dan zegt de auteur dat je even terug moet gaan naar de eerste fase totdat je je gewicht kwijt bent dat je in diezelfde periode eraan gegeten hebt. En dan weer verder te gaan waar je gebleven was.

Koken en boodschappen doen:
de gerechten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten die je in supermarkt en in restaurants verkrijgbaar zijn. Het plan voorziet in snackmomenten tussen de maaltijden door en die zijn van het soort welke je eenvoudig in je tas gooit, meeneemt en nuttigt in de loop en de hectiek van de dag.

Verpakte voedingsmiddelen of maaltijden:
Ja, die zijn er maar je hoeft ze niet persé te kopen. De formule voorziet wel in allerlei producten die in speciaalzaken te koop zijn.

Meetings of bijeenkomsten?
Nee.

Beweging en training:
Het South Beach dieet steunt niet op sport, training of beweging om z’n werk te doen. Maar het tweede boek ‘The South Beach Diet Supercharged’ heeft wel een trainingsprogramma dat onder andere wandelen én krachttraining bevat om je 'core muscles' te trainen.

Disclaimer

* Ondanks dat de content met aandacht is geschreven, kan afvallen.nl niet instaan voor de volledigheid, juistheid of doorlopend actueel zijn van de content. Afvallen.nl kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade aan het individu, in welke vorm dan ook, die het resultaat is direct of indirect, uit of in enig opzicht een verband heeft met de content op afvallen.nl. Het grootste deel van de content heeft een wetenschappelijke bron of is afkomstig uit onderbouwde bronnen. Echter verschilt ieder mens als individu en is het lichaam een complex organisme. Afvallen.nl is niet verantwoordelijk voor enige gevolgen die voortkomen uit het zonder een arts te consulteren wijzigen, weigeren of aanpassen van dieet en afslankmethoden, of levensstijl veranderingen. Voordat een suggestie op deze site of denkbeeld wordt doorgezet en uitgevoerd is altijd verstandig en door ons geadviseerd om contact op te nemen met een (huis)arts, deskundige of specialist.

 

Gerelateerde producten

    Reacties en vragen

    Nog geen reacties gegegeven, wees de eerste!

    Reactie toevoegen

    reactie annuleren